ІГРИ
РОЗВИВАЄМО  КОГНІТИВНУ СФЕРУ ДОШКІЛЬНИКА

Вік  від 5 до 6 років – важливий період у розвитку пізнавальної сфери дитини, інтелектуальної та особистісної. Саме в цей період йде закладка особливо важливих функцій: пам’яті, мислення, уваги, уяви, мови, завдяки  яким відбувається засвоєння знань вподальшому.
Розвиток когнітивних процесів майбутніх першокласників напряму пов’язаний з грою, оскільки гра є провідною діяльністю цього віку.
           У грі розвивається розумова діяльність, вдосконалюється уява, відбувається подальший  со­ціальний розвиток (дитина приглядається до поведінки та взаємин інших, на­буває навичок спілкування, навчається   діяти за правилами), розвивається вольова регуляція поведінки (дошкільник навчається очікувати, утримуватися від чогось, доводити розпочате до кінця, долати труднощі, виявляти наполегливість тощо), формуються довільні увага та пам'ять.

ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПАМ'ЯТІ

«10 відмінностей»
           Підготувати парні 2 парні картинки з відмінностями. Спочатку показати для запам'ятовування одну картинку (приблизно півхвилини), потім показати другу. Дітям необхідно сказати що змінилося.

«Картинки»
Для цієї гри підійдуть будь-які кольорові картинки (можна  з книжки). Дитині показуємо картинку, і просимо запам’ятати все, що на ній зображено. Після того, як малюк подивився і все запам’ятав, картинку прибираємо і просимо дитину по пам’яті відтворити все, що він бачив.
«Будиночок»
Для цієї гри беремо кілька іграшок (кіндер-сорприз). Просимо дитину запам’ятати іграшки. Після того, як малюк повідомляє, що запам’ятав – ховаємо іграшки в «будиночок» (роль будиночка може зіграти звичайна коробка). Просимо дитину пригадати всі іграшки, які сховалися. Після того, як всі іграшки відгадано, можна помінятися ролями, і тепер мама вгадує, хто ж сховався в будиночку
 «Що  змінилося»
Дитині викладають на огляд не більше 7 маленьких  іграшок (кіндер-сорприз). Протягом 30 секунд необхідно запам'ятати їх розташування. Після цього дитина відвертається, а дорослий змінює місцями іграшки. Малюк повертається назад і розповідає що змінилося і розставляє як було.

«Розвідники»
Перед виходом на вулицю оголошуємо дитині початок гри і пояснюємо умови. Необхідно на вулиці все запам’ятовувати, де що знаходиться, що відбувається, а повернувшись додому, «доповісти» татові, що бачив, акцентуючи увагу на деталях: якого кольору машина у дворі, кого зустріли в магазині, скільки кішок бігало біля сусіднього під’їзду
«Повторюшка»
Беремо рахункові палички. Дорослий викладає з них певну композицію і дає час дитині її запам'ятати. Потім малюк повторює цю композицію зі своїми рахунковими паличками. Можна помінятися ролями. У цій грі можна використовувати не тільки рахункові палички, а й монетки, намистинки, сірники.

“Ґудзики
Грають дві людини. Перед ними лежать два однакових набора ґудзиків, ігрові поля різних розмірів, гральний кубик і білий листок формату А4 (бажано цупкий). Ігрове поле являє собою квадрат, розділений на клітини. Той, хто починає перший гру виставляє на своєму полі 3 ґудзики (або іншу кількість), другий гравець повинен подивитися і запам’ятати, де який ґудзик лежить. Після цього перший гравець закриває листком паперу своє ігрове поле, а другий повинен на своєму полі повторити те ж розташування ґудзиків.
Чим більше в грі використовується ґудзиків, тим гра стає складнішою і цікавішою.  
Можна використовувати гральний кубик для того, щоб визначити кількість ґудзиків, які необхідно покласти. Таким чином можна навчитись рахувати.

Меморики-1
Для наступної вправи можна використовувати календарики, листівки або просто картки з картинками. Картки розкладаються на столі картинкою вниз у кілька рядів. Потім по черзі картки перевертаються, щоб дитина могла розглянути зображення і знову опускаються картинкою вниз на стіл. Після цього йому даються різні завдання (наприклад, знайти картку з конкретним зображенням), і дитина по пам’яті повинен відшукати потрібну картинку.
Меморики-2
Беремо кілька парних карток (для початку краще брати невелику кількість). Показуємо дитині зображені на картках картинки. Далі перевертаємо їх сорочками догори. Пропонуємо малюкові відкривати картки попарно. Якщо зображення збіглися, то вони видаляються з гри. Якщо ж картинки виявилися різні, то перевертаємо їх знову сорочками вгору і повертаємо на місце.

Портрет
Пропонуємо малюкові уважно подивитися на маму і запам’ятати, у що вона одягнена. Далі мама виходить в іншу кімнату і щось міняє у своєму образі, наприклад, надягає шапку, шарф або змінює одну спідницю на іншу. Повертається в кімнату. Дитина уважно дивиться на маму і повідомляє, що змінилося в її образі.

Запам’ятай слова по порядку
Називаємо кілька слів, які дитина повинна запам’ятати і повторити в тому ж порядку. Для початку можна використовувати в грі лише декілька слів – 3-5. Далі можна ускладнювати правила гри, збільшуючи кількість слів. Наприклад: будинок, сонце, каша, лампочка, собака.

Магазин
Відправляємо дитину в «магазин» при цьому називаємо те, що потрібно купити (для початку не більше 4-5 найменувань). Наприклад, хліб, морозиво, молоко, сир, шоколадку. Малюк біжить в іншу кімнату і перераховує татові-«продавцеві» все, що він хоче у нього купити. З часом список покупок збільшуємо.
У таку гру можна грати і в реальному магазині. Виходячи з будинку, повідомте дитині, що вам необхідно купити в магазині. Прийшовши в магазин, нехай малюк по пам’яті допомагає вибирати необхідні продукти.
Слова
У цю гру можна грати, як удвох, так і з групою дітей. Називаємо слово (наприклад, сонце), малюк його запам’ятовує, повторює і додає будь-яке додаткове слово (наприклад, озеро). Наступний гравець (або знову ви, якщо граєте удвох з дитиною) називає всі перераховані раніше слова і додає одне нове слово (наприклад, сонце, озеро, верблюд). Гра продовжується до тих пір, поки один з гравців не зможе відтворити всі раніше названі слова.



ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ УВАГИ  

«Спробуй повтори!»
   Для тренування пам’яті і концентрації уваги слід розвиватися обидві півкулі головного мозку. Для цього за одне з таких вправи спрямовано на концентрацію уваги дитини, яке до того ж підійдуть вправи, при яких руки виконують різні один від одного руху. Наприклад, одна рука обертається в праву бік, друга – в ліву, або одна рука виконує помахи, а друга – обертання.

«Казки та вірші»
В такому віці дитині давно пора знати якомога більше віршів напам’ять. Необхідно допомагати дітям, жестикулювати під час розповіді (марширувати, плескати в долоні, вказувати напрям або присідати) загалом, все, про що він говорить, нехай показує.
Слухаючи казки,  велику роль відіграє те, наскільки дитина була уважна  до деталей казки і чи зможе вона їх згадати. Тому перед батьками стоїть завдання ставити запитання, які допоможуть побачити наскільки дитина був зосереджений.

 «Знайдіть відмінності»
Заздалегідь попередьте дитину, що дана картинка містить 5, 7 або 10 відмінностей і нехай він уважно їх відшукує. Для зручності можна взяти простий олівець в руку і відзначати ті елементи, які він вже знайшов. Якщо з пошуком відмінностей у дитини виходить поки не дуже добре, не показуйте йому, що конкретно він пропустив. Можна просто підказати: «Подивися на те…» або «Чого не вистачає на…».

Ігри з різними предметами
Якщо у дитини є улюблені іграшки, наприклад, машинки, причепи і т. п., то можете не сумніватися, їх малюк знає дуже добре і завжди уважний до найдрібніших деталей. А ось тренувати пам’ять і увагу можна абсолютно несподіваних предметах.
Для цього необхідно розкласти в хаотичному порядку різні речі (прищіпки, іграшки, кубики, олівці, гребінець, зубну пасту тощо). Дайте дитині запам’ятати всі предмети і накрийте його рушником. Тепер можна питати дитини: «Де тут лежить кубик червоного кольору?», «Скільки всього предметів було викладено?» «В якому приблизно місці знаходиться гребінець?», «Скільки олівців було?» і т. д.
Під час таких ігрових занять, у дітей посилено працює мозок, щоб як слід сконцентруватися, а значить, розвиток уважності включається на всі 100%.

Муха

Перед кожним учасником ігрове поле(візьміть аркуш А4 і розграфіть його на квадрати (в залежності від віку і рівня підготовки дитини на 9, 12, 16, 32 і т.д.) Покладіть “муху” (який-небудь невеликий предмет: вирізану з картону муху, гудзик, камінець, кружечок…) у будь-який квадрат на полі. Це буде її вихідне положення).
Завдання учасникам: по полю повзає муха. Потрібно уважно стежити за її рухами, про які повідомляє ведучий. Якщо муха виповзає за ігрове поле – мовчки підняти руку. Необхідно бути готовим показати в будь-який момент, де знаходиться муха.
Наприклад: Муха знаходиться у верхньому правому квадраті. Одна клітинка вниз, дві клітинки вліво, одна клітина вниз, одна вправо, дві вниз …. (гравці піднімають руки) і.т.п.

Для початку – кілька занять, залежно від рівня підготовленості гравців, пересувати по полю “муху”. На другому етапі – стежити за пересуваннями тільки очима. На третьому етапі у гравців очі закриті.


«Частини тіла»
Посадивши перед собою дитину, необхідно показувати їм частини тіла і називати їх вголос. При цьому діти повинні повторювати. Далі, батьки роблять хитрість, називають одну частину тіла, а промовляють іншу. Наприклад, вказують на ніс, а кажуть: «Це коліно». Завдання дітей правильно показувати на собі ті частини тіла, які їм проговорюють, не дивлячись на бажання батьків заплутати дитини.
«Заборонене слово «ні»»
Дуже актуальна гра не тільки на розвиток уважності, але і на мислення. Мама або тато повинні ставити своєму дошкільнику різні питання з секретом, але він повинен відповісти на них так, щоб не прозвучало «ні».
Наприклад: Світить сонце вночі? (правильна відповідь «не світить», не правильний «ні»), ти Чистиш зуби мочалкою? (правильна відповідь «чищу щіткою»), Кішка їсть огірки? Надягають чи спідницю на голову? Чи потрібно на хліб мазати крем? Таких питань може бути безліч, але важливо, щоб дитина не вимовляв слова «ні».
«Хто більше»
Правила гри: Разом з дитиною оберіть тему гри (наприклад «Посуд») та по черзі називайте предмети-посуд. Хто назве більше той і виграв.

ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ДРІБНОЇ  МОТОРИКИ

 Під виразом «дрібна моторика» розуміється рухливість і вправність дрібних м’язів на кистях рук. Чим краще розвинена ця моторика, тим краще буде у малюка пам’ять, логіка, мова і мислення. Справа в тому, що в корі головного мозку зони, що відповідають за рух пальців рук і розвиток мовленнєвого апарату, розташовані дуже близько. Стимулюючи дрібну моторику, в корі головного мозку активізуються і ті процеси, які пов’язані з розвитком інтелектуальних і мовленнєвих здібностей.
Існує безліч різних способів, які можна використовувати для розвитку дрібної моторики пальців рук дошкільнят. Розглянемо кожен із цих способів детальніше.

ü Малювання, штрихування, обведення крапок

Малювання – це один з ефективних способів розвитку дрібної моторики. Вміння дитиною тримати в руці олівець, акуратно розфарбовувати малюнок, не вилазячи на межі деталей, знадобиться йому для отримання навичок письма.

ü  Пальчикові ігри

Пальчикові ігри – один з найбільш популярних і доступних способів розвитку дрібної моторики у дітей. Для занять не потрібно ніякої особливої підготовки. Займатися можна де завгодно і коли завгодно. Причому будь-які дії пальчиками цікавіше підкріплювати яким-небудь цікавим віршем, піснею чи коротенькою  казкою.
Вибираючи пальчикові ігри для дошкільнят, важливо стежити потім, щоб під час занять пальці встигали розслаблятися і відпочивати, тому вправи повинні чергувати в собі елементи напруження та розслаблення. Саме такі рухи будуть сприяти роботі м’язів і давати необхідний результат.

ü  Конструктори

Завдяки роботі дошкільнят з конструкторами різних видів, включаючи Лего, можна розвивати моторику, просторове мислення, логіку, поняття кольорів і відтінків. 
Вибирати конструкьор необхідно в залежності від віку дитини:
Для дітей 3-4 років усі деталі конструктора повинні бути великими і легко збиратися в зачеплення. Чим старше стає дитина, тим дрібніше повинні ставати деталі в обраному для нього конструкторі. Дрібні складові конструкторських наборів не тільки позитивно впливають на розвиток моторики рук, але і сприяють тому, щоб дитина ставав більш зібраним, зосередженим і уважним до дрібниць.

ü  Аплікації, квілінг,  орігамі, ліплення, поробки з природного матеріалу

Займатися аплікацією під наглядом батьків діти можуть вже з 4 років. Вміння вирізати з кольорового паперу різні, іноді однакового розміру, фігурки розвиває м’язи кисті, привчає дитину до акуратності і розвиває уяву.
Чим старше стає дитина, тим дрібніше стають використовувані в аплікаціях фігурки. Наприклад, 6-ти річні діти вже цілком здатні вирізати кілька дрібних пелюсток для майбутньої ромашки, в будиночку можна зробити віконця, трубу, дим і так далі.
Також можна займатися виготовленням виробів з природного матеріалу, гудзиків, кольорових клаптиків тканини та іншого. Такі заняття добре впливають на розвиток фантазії і творчих навичок. Крім того, вироби з тонких смужок кольорового картону (квілінг) також досить ефективно розвивають моторику рук.

ü  Ігри з крупами

Грати можна будь-якими крупами, але все таки, краще починати з манки. Пізніше можна спробувати ігри з кукурудзяною крупою, а потім і з гречкою, квасолею і рисом.
·                    Пальчиковий басейн – просто насипати крупу у велику миску, на столик або піднос і водити ручками, пересипати, набираючи в кулачки – це дозволить малюкові познайомитися з крупою. Можна малювати пальчиками доріжки, сонечко, іцифри, букви, геометричні фігури та нші малюнки.
·                    А якщо змішати манку, наприклад, з квасолею, то можна пограти в казку про Попелюшку: запропонувати дитині перебрати квасолю, відокремивши “зерна від полови”.
·                    У миску покласти білу і червону квасолю і сортувати їх за кольором. Непогано якщо є можливість запропонувати білу і червону мисочку. Викласти з квасолі будь-яку фігуру, цифру, букву, слово…;
·                    У мішечок насипати крупу (рис/гречка/горох) та дрібні  іграшки  (із кіндер-сюрпризу). Вгадати на дотик найдені у мішечку предмети;
·                    Крупи можна використовувати для пластилінових картинок і фігурок. Вдавлювати крупинки в пластилін одне ззадоволення. Можна використовувати їх і в аплікаціях – посипати на клей.

ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ МИСЛЕННЯ 

Логічні завдання.
ü На столі три склянки з ягодами. Вова з'їв одну. Скільки склянок залишилося на столі? (Три)
ü Діти в лісі збирали гриби. У хлопчиків були великі червоні відра без дна. А у дівчаток - маленькі, зелені. Хто більше збере грибів? (Дівчатка)
ü Скільки грибів можна виростити з насіння ялини? (З насіння ялини можна виростити гриби).
ü Пішли дві дівчинки в ліс за грибами, а назустріч два хлопчика. Скільки всього дітей йдуть в ліс? (Дві дівчинки)
ü Йшли двоє, зупинилися, один в іншого запитує: «Це чорна?». - «Ні, це червона». - «А чому вона біла?». - «Тому що зелена». Про що вони розмовляли? (Про смородину)

Словесна гра «Пояснювалки»:
Пояснити походження назв грибів (ягід): підосичники, підберезник, маслюк, лисичка, рижик, мухомор (суниця, чорниця).

Складання речень
Ця гра розвиває здатність швидко встановлювати різноманітні, зв'язки між предметами.
Беруться навмання три слова, не пов'язані за змістом, наприклад, «озеро», «олівець», «ведмідь». Треба скласти якомога більше речень, які обов'язково включали б в себе ці три слова (можна міняти відмінок і використовувати інші слова). 

«Вигадай казку».
Мама:  Давай придумаємо казку або історію про стару каструлю (банан, картоплину, кухонні годинник і т. П.).
Якщо дитині потрібні підказки, задайте йому навідні запитання. Наприклад, ось картоплина. Як ти думаєш, де вона росла? Кого картоплина могла зустріти, поки перебувала в землі? Чому вона виросла така велика (темна, неправильної форми)? Що можна з неї приготувати? Дитина розповідає казкову історію.

Способи застосування предмета
Називається будь-який або добре відомий предмет, наприклад, "книга". Треба назвати якомога більше різних способів його застосування: книгу можна використовувати як підготовку для кінопроектора, можна нею прикрити від сторонніх очей папери на столі і т. д. Слід ввести заборону на називання аморальних, варварських способів застосування предмету. Перемагає той, хто вкаже більше різних функцій предмета.  

«Описуємо різні властивості предметів»
Описати будь-який предмет або іграшку.
Питання: якого кольору? З чого зроблена? Для чого призначена? і т.д.
Ускладнення: розповісти казку або історію про цей предмет.
Наприклад: "яблуко". Яке воно? У яких казках, відомих тобі, мова йде про чарівний яблуці? Розкажи ці казки. "Спробуй придумати якусь нову казку або історію, де мова йде про яблуко або про яблука.

Знайомимося з ознаками предметів за допомогою загадок
«Мохнатенька, вусатенька, молоко випиває, пісеньки співає».
«Попереду - п'ятачок, ззаду - гачок, посередині - спинка, а на спинці - щетинка».
«Немає ніг, а ходжу, рота немає, а скачу, коли спати, коли вставати, коли роботу починати». «Комочок пуху, довге вухо, стрибає ловко, любить морковку».

«Класифікація»
1). Розкласти предметні картинки по групах.
2). Розкласти предметні картинки із зображеннями тварин на групи: ті, хто живе в воді; хто живе в лісі, ті, хто живе в жарких країнах.

3). З набору карток вибрати те,
а) що можна їсти (їстівне);
б) що зроблено людиною;
в) ті, на яких зображено 6 (9,7,5) предметів і т.д.

«15 предметов»
Приготувати 15 різних предметів.

Наприклад: чашка, тарілка, сумка, хліб, цукор, рушник, вилка, ложка, носовичок, кухонні дощечка, скалка, цвях, гачок, ключ, олівець.

відібрати:
металеві предмети, їстівні, важкі, м'які, білі, круглі, довгі, дерев'яні, маленькі, прямокутні, які можна повісити за нитку.
                                «4-й зайвий»
Питання: «Чому зайва?» «Як можна одним словом назвати предмети, що залишилися?»

НАБОРИ СЛІВ:
1. Стіл, стілець, ліжко, чайник.
2. Кінь, собака, кішка, щука.
3. Ялинка, береза, дуб, суниця.
4. Огірок, ріпа, морква, заєць,
5. Блокнот, газета, зошит, портфель

"Порівняння слів".
Для порівняння даємо пари слів:
муха і метелик;                    будинок і хатинка;                           стіл і стільці;
книга і зошит;                       вода і молоко;                                 сокиру і молоток;
Питання: Ти бачив муху? А метелика? Схожі муха і метелик чи ні? Чим вони схожі? А чим відрізняються один від одного?

«Назви три предмети»
1)      Я назву одне слово, наприклад «меблі», а ти назви три предмети, які можна об'єднати з цим словом (стіл, стілець, диван ...).

2)      Навпаки: Я скажу три слова, а ти скажи, як ці слова можна об'єднати одним словом. Наприклад, «смородина, полуниця, агрус-« ягоди »

Словесна гра «Ланцюжок асоціацій».
Перший гравець говорить будь-яке слово, наприклад «лист»; Наступного, почувши це слово, каже «папір»;третій гравець, почувши слово «папір», представляє газету (або журнал) і говорить це слово і т.д.
«Колір, форма, розмір»
Пропонуємо  дитині назвати продукти (предмети на кухні, в кімнаті) певного кольору, форми, розміру.



«Вгадай»
Запропонуйте дитині вгадати предмет, описуваний вами, на задану тему. Потім нехай спробує описати предмет дитина, а ви відгадуєте!

Підбір слів в  за аналогією
1)корова-теля
кур
ка -(курча)
к
ішка-(кошеня)
2) ніч – місяць
   день-(сонце)
3)сніг- лижі
  крига-(ковзани)
4) начало – кінець
день –(н
іч)
5) морква- город
   яблуко-(сад)
6) футбол – мяч
  хокей – (шайба)
7)заяць-кролик
р
ись-(кішка)
8) пароплав(море)
  літак– (небо)
9)зима- холодно
   літо-(тепло, жарко)

«Закінчи  речення»
1. Лимони  кислі, а цукор...
2. Собака гавкає, а кішка...
3. Вночі темно, а вдень....
4. Трава зелена, а небо...
5. Взимку холодно, а влітку…
6. Ти їси ротов,а слухаєш...
7. Вранці ми снідаємо, а вдень...
8. Птиця літає, а змія...
9. Човен пливе, а машина...
10.Ти дивися очима, а дихаєш…
11 .У людини дві  ноги, а у собаки...
12.Птахи живіть у гніждах, а люди...
13.Взимку йде сніг, а восени…
14.З вовни  вяжуть, аиз тканини...
15.Балерина танцює, а піаніст...
16.Дрова пиляють, а цвяхи..
17.Співак співає, а будівник...
18.Композитор складає музику, а музикант....

Що не так намальовано?
Дана дуже весела і захоплююча гра розвиває увагу, фантазію, мислення.
Дитині пропонуються малюнки з помилками. Завдання полягає в тому, щоб віднайти що не правильно намалював художник. На кожній картинці зображено по декілька невірних фрагментів.
Після цього дитину просять придумати сюжет, який зображений на “фантастичному” малюнку.


Танграм
Танграм – старовинна східна головоломка. З нею дитина вчиться аналізувати зображення, виділяти в них геометричні фігури, візуально розбивати цілий об’єкт на частини, і навпаки – складати з елементів задану модель, а найголовніше – логічно мислити.
Гра проста у виготовленні.  Квадрат 10 на 10 см. з картону або пластику, однаково забарвлений з обох сторін, розрізають на 7 частин. В результаті утворюються 2 великих, 2 маленьких і 1 середній трикутники, квадрат і паралелограм. Використовуючи всі 7 частин, щільно приєднуючи їх один до одного, діти складають дуже багато різних зображень за зразками і за власним задумом. 
Так з чого ж почати?
Етап 1


Для початку можна скласти зображення з двох-трьох елементів. Наприклад, з трикутників скласти квадрат, трапецію. Дитині можна запропонувати порахувати всі детальки, порівняти їх за розміром, знайти серед них трикутники.
Потім можна просто прикладати деталі один до одного і дивитися, що вийде: грибок, будиночок, ялинка, бантик, цукерка і т.д.

Етап 2
Трохи пізніше можна переходити до вправ зі складання фігурок за заданим прикладом.У цих завданнях потрібно використовувати всі 7 елементів головоломки. Почати краще зі складання зайця – це найпростіша з нижчезазначених фігур.
Етап 3
Більш складним і цікавим завданням є відтворення зображень за зразками-контурами. Ця вправа вимагає зорового розподілення форми на складові частини, тобто на геометричні фігури. Такі завдання можна пропонувати дітям 5-6 років.
Можна прикладати різні елементи головоломки, шукаючи правильний результат. Наприклад, фігури людини, яка біжить і сидить.
Етап 4
Тут вже діти можуть збирати зображення за своїм задумом. Картинка спочатку замислюється подумки, потім збираються окремі частини, після цього створюється вся картинка.

Знайди правильну послідовність
Гра спрямована на розвиток логічного мислення та уяви.
Дитині пропонуються малюнки і дається завдання розкласти їх за логікою, визначивши початок, середину та кінець сюжету.
Після цього можна попросити скласти історію, яка відповідає картинкам та пофантазувати, що могло трапитись після чи до даних подій.







Пазли
Пазл – це цікава розвиваюча і навчальна гра, яка вимагає посидючості, акуратності, терпіння і уважності. Збираючи картину, дитина пізнає зв’язки між частиною і цілим, розвиває логічне мислення і дрібну моторику рук.
Обирати такі пазли, які можуть задовольняти пізнавальний інтерес дітей. Як правило, це тематичні пазли, наприклад,  “Хто де живе”“Хто що їсть”“Де чия мама” і т. д.
Отже, граючи з пазлами, дитина:
• зміцнює свої пальчики, вчиться краще володіти ручками, правильно захоплювати дрібні предмети;
• знайомиться з навколишнім світом;
Діти від трьох до семи:
• розвивають дрібну моторику;
• починають розбиратися в таких поняттях, як «частина» і «ціле»;
• розвивають просторове мислення і логіку;
• розширюють кругозір.
Будуть цікавими пазли, які можуть навчити рахувати та розказати про оточуючий світ. Наприклад про професії, транспорт, тварини, рослини чи пори року.
Готовими роботами можна прикрасити кімнату, влаштувати невелику галерею.

«Фруктове судоку»
На відміну від класичної гри, мета фруктового судоку – заповнити фруктами всі осередки поля так, щоб в кожному рядку, кожному стовпці і в кожному прямокутнику (виділені жирними лініями) всі фігурки були різними.
Гра добре підходить дітям різного віку, але особливо для тих, хто поки ще не знає цифр. Виріжте фрукти і розставте їх в пустих місцях.
Дитині потрібно заповнити всі порожні місця, дотримуючись головне правило гри: ніяких повторень в рядку, стовпці і прямокутнику.


Логічні задачі для розвитку мислення дошкільнят

Ці  завдання розвивають не тільки логічне мислення, а й увагу, пам’ять, кмітливість.

1.      Стоїть клен. На клені дві гілки, на кожній гілці по дві вишні. Скільки всього вишень.
2.      Якщо гусак стоїть на двох ногах, то він важить 4 кг. Скільки буде важити гусак, якщо він стоїть на одній нозі?
3.      У двох сестер по одному брату. Скільки дітей в сім’ї?
4.      Жираф, крокодил і бегемот жили в різних будиночках. Жираф жив не в червоному і не в синьому будиночку. Крокодил жив не в червоному і не в помаранчевому будиночку. Як ти гадаєш, в яких будиночках жили звірі?
5.      Три рибки плавали в різних акваріумах. Червона рибка плавала не в круглому і не в прямокутному акваріумі. Золота рибка – не в квадратному і не в круглому. В якому акваріумі плавала зелена рибка?
6.      Жили-були три дівчинки: Таня, Оленка і Даша. Таня була вища за Оленку, Оленка вища за Дашу. Хто з дівчаток найвищий, а хто найнижчий? Кого з них як звуть?
7.      У Михайлика три візки різного кольору: червоний, жовтий і синій. Ще у нього три іграшки: ванька встанька, пірамідка і дзига. У червоному візку він повезе НЕ дзигу і не пірамідку. У жовтому – НЕ дзигу і не ваньку встаньку. Що повезе Михайлик в кожному візку?
8.      Мишка їде не в першому і не в останньому вагоні. Курча не в середньому і не в останньому вагоні. У яких вагонах їдуть мишка і курча?
9.      Бабка сидить не на квітці і не на листку. Коник сидить не на грибку і не на квітці. Сонечко сидить не на листку і не на грибку. Хто на чому сидить? (Краще все намалювати.)
10.  Альоша, Саша і Міша живуть на різних поверхах. Альоша живе не на найвищому поверсі і не на найнижчому. Саша живе не на середньому поверсі і не на нижньому. На якому поверсі живе кожен з хлопчиків?
11.  Ані, Юлі та Олі мама купила тканину на плаття. Ані не зелену і не червону. Юлі – не зелену і не жовту. Олі – не жовту і не червону. Яка тканина для якої з дівчаток?
12.  У трьох тарілках лежать різні фрукти. Банани лежать не в синій і не в помаранчевій тарілці. Апельсини не в синій і не в рожевій тарілці. В якій тарілці лежать сливи? А банани і апельсини?
13.  Під ялинкою квітка не росте, під березою не росте грибок. Що росте під ялинкою, а що під березою?
14.  Антон і Денис вирішили погратися. Один з кубиками, а інший з машинками. Антон машинку не взяв. Чим гралися Антон і Денис?
15.  Віка і Катя вирішили малювати. Одна дівчинка малювала фарбами, а інша олівцями. Чим стала малювати Катя?
16.  Рудий і Чорний клоуни виступали з м’ячем і кулею. Рудий клоун виступав не з м’ячиком, А чорний клоун виступав не з кулькою. З якими предметами виступали Рудий і Чорний клоуни?
17.  Ліза і Петро пішли в ліс збирати гриби і ягоди. Ліза гриби не збирала. Що збирав Петро?
18.  Дві машини їхали по широкій і по вузькій дорогах. Вантажна машина їхала не по вузькій дорозі. По якій дорозі їхала легкова машина? А вантажна?
19.  Скільки вух у трьох мишей?
20.  Скільки лап у двох ведмежат?
21.  У семи братів по одній сестрі. Скільки всього сестер?
22.  У бабусі Дарини внучка Маша, кіт Пушок і собака Дружок. Скільки всього онуків у бабусі?
23.  Над річкою летіли птиці: голуб, щука, 2 синиці, 2 стрижа і 5 вугрів. Скільки всього летіло птахів? Відповідай швидше!
24.  Горіло 7 свічок. 2 свічки погасили. Скільки свічок залишилося?
25.  В кошику три яблука. Як поділити їх між трьома дітьми так, щоб одне яблуко залишилося в кошику?
26.  На березі три товсті гілки, на кожній товстій гілці по три тоненькі гілочки. На кожній тоненькій гілочці по одному яблучку. Скільки всього яблук?
27.  Саша їв яблуко велике і кисле. Оля їла яблуко велике і солодке. Що в цих яблуках однакове? Різне?
28.  Маша і Ніна розглядали картинки. Одна дівчинка розглядала картинки в журналі, а інша дівчинка – в книжці. Де розглядала малюнки Ніна, якщо Маша не розглядала картинки в журналі?
29.  Толя і Ігор малювали. Один хлопчик малював будинок, а інший – гілку з листям. Що малював Толя, якщо Ігор не малював будинок?
30.  Алік, Боря і Вова жили в різних будинках. Два будинки були в три поверхи, один будинок був в два поверхи. Алік і Боря жили в різних будинках, Боря і Вова жили теж у різних будинках. Де жив кожен хлопчик?
31.  Коля, Ваня і Сергій читали книжки. Один хлопчик читав про подорожі, інший – про війну, третій – про спорт. Хто про що читав, якщо Коля не читав про війну і про спорт, а Ваня не читав про спорт?
32.  Зіна, Ліза і Лариса вишивали. Одна дівчинка вишивала листочки, інша – пташок, третя – квіточки. Хто що вишивав, якщо Ліза не вишивала листочки і пташок, а Зіна НЕ вишивала листочки?
33.  Хлопчики Слава, Діма, Петро і Женя садили плодові дерева. Хтось із них садив яблуні, хтось – груші, хтось – сливи, хтось – вишні. Що садив кожен хлопчик, якщо Діма не садив сливи, яблуні та груші, Петро не садив груші та яблуні, а Слава не садив яблуні?
34.  Дівчатка Ася, Таня, Іра і Лариса займалися спортом. Хтось із них грав у волейбол, хтось плавав, хтось бігав, хтось грав у шахи. Яким спортом захоплювалася кожна дівчинка, якщо Ася не грала у волейбол, в шахи і не бігала, Іра не бігала і не грала в шахи, а Таня не бігала?
35.  Саша сумніша, ніж Толик. Толик сумніший, ніж Алік. Хто веселіший за всіх?
36.  Іра акуратніша, ніж Ліза. Ліза акуратніша, ніж Наташа. Хто найакуратніший?
37.  Мишко сильніший, ніж Олег, але слабший, ніж Вова. Хто найсильніший?
38.  Катя старша за Сергія, але молодша за Таню. Хто наймолодший?
39.  Саша на 10 років молодший за Ігора. Ігор на 2 роки старший, ніж Олексій. Хто наймолодший?
40.  Іра на 3 см нижча, ніж Клава. Клава на 12 см вища, ніж Люба. Хто найвищий?
41.  Толик набагато легший, ніж Сергій, але трохи важчий, ніж Валера. Хто найлегший?
42.  Віра трохи темніша, ніж Люда. Віра набагато світліша, ніж Катя. Хто найсвітліший?
43.  Льоша слабший, ніж Саша. Андрій сильніший, ніж Олексій. Хто найсильніший?
44.  Наташа веселіша, ніж Лариса. Надя сумніша, ніж Наташа. Хто найсумніший?
45.  Світлана старша за Іру, і нижча, ніж Марина. Світлана молодша за Марину і вища Іру. Хто наймолодший і хто найнижчий?
46.  Костя сильніший, ніж Едик, і повільніший, ніж Алік. Костя слабший, ніж Алік, і швидший, ніж Едик. Хто найсильніший і хто найповільніший?
47.  Оля темніша, ніж Тоня. Тоня нижча, ніж Ася. Ася старша, ніж Оля. Оля вища, ніж Ася. Ася світліша, ніж Тоня. Тоня молодша, ніж Оля. Хто найтемніший, найнижчий і найстарший?
48.  Коля важчий, ніж Петро. Петро сумніший, ніж Паша. Паша слабший, ніж Коля. Коля веселіший, ніж Паша. Паша легший, ніж Петя. Петя сильніший, ніж Коля. Хто найлегший, хто найвеселіший, хто найсильніший?
49.  На груші виросло п’ять яблук, а на ялинці – лише два. Скільки всього яблук виросло?
50.  Що станеться з білою хусткою, якщо її опустити в Червоне море?
51.  Скільки горіхів в порожній склянці?
52.  З якого посуду неможливо нічого з’їсти?
53.  Качка важить два кілограми. Скільки буде важити качка, якщо вона стане на одну ногу?
54.  Скільки кінців у одній палиці? А у половини палиці?
55.  У мого батька є дочка, але вона мені не сестра. Хто це?
56.  Що важче – кілограм вати або кілограм цвяхів?
57.  Банан розрізали на чотири частини. Скільки зробили розрізів?
58.  Два сина і два батька з’їли три яблука. Скільки яблук з’їв кожен?
59.  Йшла Маша в місто, а назустріч їй три бабусі, у кожної по два мішки, в кожному мішку по кішці. Скільки всього людей йшло в місто?
60.  Михайлику 2 роки, а Люді 1 рік. Яка різниця у віці у них буде через 2 роки?
61.  Бублик розрізали на три частини. Скільки зробили розрізів?
62.  Сергій гостював у бабусі тиждень і три дні. Скільки днів гостював Сергій?
63.  У Насті цілий апельсин, 2 половинки і 4 четвертинки. Скільки у неї апельсинів?
64.  У бабусі Марії внучка Даша, кіт Димок, собака Пушок. Скільки у бабусі онуків?
65.  Яйце вариться 3 хвилини. Скільки часу знадобиться, щоб зварити 5 яєць одночасно в одній каструлі?
66.  Два автомобіля проїхали 40 кілометрів. Скільки кілометрів проїхав кожен?
67.  На мотузці зав’язали п’ять вузлів. На скільки частин ці вузли розділили мотузку?
68.  З-під паркану виднілися 10 пташиних лапок. Скільки птахів за парканом?
69.  Драбина має 9 сходинок. Яка сходинка буде середня?
70.  Хлопчик висипав разом 3 купки піску, а потім висипав туди ще дві. Скільки стало купок піску?
71.  Міла і Наташа під каменем знайшли дві монети. Скільки монет знайшла б одна дівчинка?
72.  Мама купила дітям три шарфики і шість рукавиць. Скільки дітей у мами?












Немає коментарів:

Дописати коментар